dinsdag 3 november 2009

Kaas en melk kunnen helpen bij het afvallen

Kaas en melk kunnen helpen bij het afvallen. Althans, dat is gebleken uit een Australische studie, waarbij deelnemers een laag-calorisch dieet volgde met variërende porties kaas, yoghurt en magere melk.

Uit het onderzoek bleek dat de deelnemers die drie tot vijf porties zuivel in hun dieet opnamen het meeste gewicht hadden verloren. Naast het gewichtsverlies bleek ook dat zij een lagere bloeddruk, minder buikvet en een significant lagere kans hadden op hart- en vaatziekten en diabetes.

Het advies van de Curtin University of Technology in Perth is dan ook om zuivel zeker niet uit je dieet te schrappen als je af wilt vallen.

Ik moet bekennen dat ik zelf ook nogal een zuivelliefhebber ben en getuige het feit dat het toetjesschap bij ons zowat de halve Albert Heijn in beslag neemt, ben ik niet de enige. Alleen laat ik de Monatoetjes tegenwoordig maar staan en als ik Optimel moet eten, eet ik liever niets. Maar ik begin de dag met een heerlijk bordje havermoutpap, tussen de middag een boterham met 30+ kaas, halverwege de middag een klein bekertje magere kwark en na het eten ook nog een bekertje magere yoghurt/kwark met wat eigengemaakte muesli. Ook met een aantal porties zuivel (of misschien dus zelfs wel dankzij die porties zuivel) ben ik nu toch bijna zo'n 25 kilo kwijt en echte gierende trek heb ik tijdens mijn hele afvalperiode niet gehad. Dat klopt ook wel. want zuivelproducten zijn rijk aan eiwit en zorgen dus lang voor een vol gevoel.

Toetjes eten (en dan dus niet de Mona-toetjes, maar gewoon een bakje yoghurt) is door mijn moeder al met de spreekwoordelijke paplepel ingegoten en het helpt echt; ik heb 's avonds nauwelijks snaaineigingen meer, sinds ik het toetje van mams weer in ere heb hersteld.

Uiteindelijk gaat het wel om je totale calorieinname, die uiteindelijk bepaalt of je wel of niet afvalt. Maar afvallen gaat toch een stuk gemakkelijker als je niet continu wordt afgeleid door het knorren van je maag.

Bron: Mail Online

Geen opmerkingen:

Een reactie posten