donderdag 5 november 2009

'Eén gezondheidslogo is niet wenselijk'

Naar aanleiding van de resultaten van haar onderzoek, uitte hoogleraar Denise de Ridder eerder deze week in de media haar twijfels over het bestaansrecht van gezondheidslogo's, zoals Ik Kies Bewust en het Gezonde Keuze Klavertje van AH. De auteurs van het boek 'Gezondheidslogo’s op eten; Verkenningen rond hun recente opmars' menen echter dat er juist meer dan één gezondheidslogo zou moeten zijn, zodat de exploitanten van de logo's onderling met elkaar blijven concureren om wie het gezondste logo heeft.

Dat klinkt mooi op papier, maar dat het in de praktijk niet zo werkt, is in Amerika al wel gebleken. Meerdere log's daar hebben er niet toe geleid dat de gezondheidscriteria van producten werden opgeschroefd, maar eerder dat deze werden verkwanseld; zo kon het gebeuren dat Kellog's Fruit Loops -barstensvol suiker- het gezondheidslogo 'Smart Choice' logo mocht gaan voeren. In Amerika zijn ze nu bezig de wirwar aan gezondheidslogo's te stroomlijnen, want daar is dus pijnlijk duidelijk geworden dat als je het aan de industrie overlaat, er weinig van die gezondheidscriteria overblijven. Het kunnen voeren van een gezondheidslogo is namelijk best lucratief voor een fabrikant en het is dus geen gekke gedachte dat men eerder geneigd zal zijn de criteria van het logo aan te passen, dan de receptuur van het product. Want wie verdiept er zich nou in die criteria? De consument?

Ik denk dat je van de consument niet hoeft te verwachten dat hij zich gaat verdiepen in welk logo welke criteria hanteert; die ziet een product met logo in het schap staan, gooit het in zijn karretje en denkt dat hij goed bezig is. Het boek -waar ik overigens best nieuwsgierig naar ben- deelt mijn mening echter niet; volgens hen zijn consumenten juist prima in staat om met verschillende informatiebronnen om te gaan. Hoe dan ook, ik geloof er niet in; ik zie het meeste heil in een door de overheid gereguleerd logosysteem en dan alleen voor producten die ook écht gezond zijn. Al is dat laatste op zich natuurlijk al voer voor een discussie, die tot in de eeuwigheid kan duren.

Of een gezondheidslogo bij zowel producent als consument tot gezondere producten en gezonder gedrag leidt, is volgens de auteurs van het boek nog maar de vraag. "Er is weinig wetenschappelijke basis voor," stellen zij. Misschien moeten ze eens met Denise de Ridder gaan praten?

Bron: EVMI

Geen opmerkingen:

Een reactie posten