dinsdag 10 november 2009

'Supermarkten verkopen geen slechte producten'

'Supermarkten verkopen geen slechte producten'. Dat is de opmerkelijke conclusie van Marc Jansen van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) naar aanleiding van het initiatief van Jaap Seidell, hoogleraar voeding en gezondheid aan de VU en directeur van het Instituut voor Gezondheidswetenschappen, om in supermarkten in Amsterdamse achterstandswijken met de prijzen van groente en fruit te gaan stunten.

Jansen meent dat er geen gezonde of ongezonde producten bestaan; er zou alleen sprake zijn van een goed of een slecht voedingspatroon bij de consument. Tot op zekere hoogte deel ik die mening met hem: producten zijn niet per definitie gezond of ongezond, het zijn de hoeveelheden waarin ze gegeten worden die ze ongezond maken. Waarbij je uiteraard kunt opmerken dat een kilo chips ongezonder is, dan een kilo komkommers, maar ik wil er alleen maar mee zeggen dat als je maat weet te houden, af en toe een stukje chocola of een koekje echt geen kwaad kan.

Wat Jansen vergeet is, dat er ook legio producten die als zijnde 'gezond' worden gepropageerd, maar dat dus gewoon niet zijn: zoals een Liga Milkbreak Aardbei, waarin bij het hele productieproces nauwelijks een aardbei aan te pas is gekomen, maar waarbij ouders in de reclame wordt wijsgemaakt, dat ze hun kind niet alleen iets 'lekkers', maar ook iets 'goeds' geven. En dan zijn ze ook nog handig per twee verpakt, zodat je de tweede toch ook maar vaak opeet. Of het pak Appelsientje, waar met koeienletters opstaat dat het 100% ongezoet is, maar waar natuurlijk nog wel de gewone vruchtensuikers inzitten; dat staat er echter alleen ergens in kleine lettertjes op (als het er al op staat). En zo zijn er tal van producten waarvan het voor de consument helemaal niet duidelijk is of ze wel zo gezond zijn en de logo's op deze producten zijn daarbij nauwelijks een goede raadgever. Als de consument geneigd is om producten als sinaasappelsap of Liga's uit gezondheidsoverwegingen te kopen, kan een lagere prijs van groente en fruit wellicht wél een bijdrage leveren aan het ontwikkelen van een gezonder voedingspatroon.

Volgens Maarten Jan Dek van het Studiecentrum Snack en Zoetwaren (SSZ) is er zelfs geen oorzakelijk verband tussen overgewicht en snacks; ik weet niet onder welke steen hij de laatste jaren heeft geslapen, maar het is volgens mij toch wel redelijk evident dat onze snackcultuur, een niet te verwaarlozen bijdrage levert aan het almaar uitdijende probleem van overgewicht en obesitas. Ik ben benieuwd met welke briljante gedachte hij de volgende keer op de proppen komt: dat het eten van appels in essentie de reden is van overgewicht? Misschien als je er dagelijks een hele zak van wegwerkt.

Bron: FoodHolland

Geen opmerkingen:

Een reactie posten