dinsdag 3 november 2009

Light-producten en gezondheidslogo's werken overeten in de hand

Light-producten en gezondheidslogo's werken overeten in de hand. Dat is de conclusie van het onderzoek dat gezondheidspsychologe Denise de Ridder van de Universiteit van Utrecht hiernaar deed.

Het uitgebreide onderzoek naar de rol van zelfbeheersing bij overgewicht bestond onder andere uit een test, waarbij  mensen tijdens het tv-kijken chips mochten eten. De ene groep kreeg negen minizakjes, de andere twee grote zakken. Wat bleek? De eerste groep at uiteindelijk veel meer dan de tweede. “Minizakjes geven je het gevoel dat je zelf niet hoeft op te letten, terwijl een grote zak een beroep doet op je zelfbeheersing. Hetzelfde zien we bij light-producten en bij producten waar minder vet in zit. Ze geven mensen het gevoel dat slank worden gemakkelijk is, waardoor ze minder moeite doen zich te beheersen.”

Hoewel ik er nooit tastbaar bewijs voor heb kunnen vinden, heb ik me wel eens eerder afgevraagd of de toename van light-producten overgewicht in de hand zou werken. Neem bijvoorbeeld cola-light: het heeft weinig calorieën, dus je zou het in principe onbeperkt moeten kunnen drinken. Toch? Maar 0 calorieën of niet, ik krijg altijd onzettende snaaitrek van frisdrank. Daarnaast is het ook nog eens zo zoet, dat ik daar alleen al weer dorst van krijgt, meer ga drinken en dus ook weer meer ga snacken. Bolletje Kruidnoten maakt het wat dat betreft helemaal bont: de light-versie heeft net zo veel calorieën als de gewone uitvoering.

En neem nu bijvoorbeeld de veelbesproken Ik kies bewust-taart. Moet je een dergelijk logo willen hebben op producten die per definitie misschien minder slecht, maar nog steeds niet gezond zijn? Hoewel IKB er zelf op wijst, dat ook producten met het logo niet onbeperkt kunnen worden gegeten, denk ik toch dat mensen geneigd zullen zijn om een groter stuk te nemen, want 'het is immers toch een bewuste keuze'.

Dat onderschrijft De Ridder met haar onderzoek ook; mensen redeneren dat “als het gezond is, en weinig, ik er wel veel van mag eten.”

Bron: De Levensmiddelenkrant

Geen opmerkingen:

Een reactie posten