donderdag 12 november 2009

Afvaltip: kauwgom als hulpmiddel bij het afvallen?

Ik ben zelf geen liefhebber van kauwgom; de eerste frisse maak kan ik nog wel waarderen, maar al vrij snel gaat het smaken naar karton en ben ik er klaar mee. Verder vind ik het ook niet echt prettig om naar de malende kaken van mijn medemens te moeten kijken, die in lang niet alle gevallen hun mond ook daadwerkelijk gesloten houden, waarbij me naast de kauwgom ook nog een blik wordt gegund op wat ze in het voorafgaande uur hebben gegeten. Bepaald geen aantrekkelijk gezicht, kan ik je vertellen.

Desalniettemin zitten er dus naar het nu blijkt ook positieve aspecten aan het eten van kauwgom. Tijdens The Obesity Society's 2009 Annual Scientific Meeting deden onderzoekers van de University of Rhode Island de resultaten van hun onderzoek naar een mogelijke relatie tussen kauwgom en gewichtsverlies uit de doeken. En wat bleek? Het kauwen van suikervrije kauwgom kan helpen bij het afvallen.

Deelnemers aan het onderzoek die in de ochtend kauwgom hadden gekauwd, aten tijdens de lunch 68 calorieën minder, ervaarden minder honger en -heel belangrijk- compenseerden de minder gegeten calorieën tijdens de lunch niet op een later tijdstip. Daarnaast gaven ze ook aan minder honger te ervaren tijdens het kauwen van de kauwgom zelf.

Naast het feit dat kauwgom kauwen schijnbaar leidt tot een lagere energieinname, leidt de kauwbeweging er ook toe dat het dagelijkse energieverbruik -dus het aantal calorieën dat je verbrandt- omhoog gaat. De onderzoekers concludeerden dat het kauwen van kauwgom een totale energiebesparing van zo'n 62 calorieën per half etmaal oplevert. Dat lijkt gering, maar een dagelijkse besparing van 62 calorieën levert per 4 maanden ongeveer een kilo gewichtsverlies op.

Vanavond dus toch maar een pakje kauwgum in mijn winkelmandje gooien....

Bron: Wrigley News Releases

Geen opmerkingen:

Een reactie posten