dinsdag 17 november 2009

'Sporten met de Wii net zo gezond als joggen of zwemmen'

Ik ben een fervent aanhangster van de Wii Fit. De commotie rondom deze exergame heb ik dan nooit zo begrepen: het ongelukkig incident met een meisje, die op basis van haar gewicht door de Wii werd geclassificeerd als 'obees' is al uit den treure herhaald, maar over de positieve aspecten die de Wii wél op de gezondheid kan hebben, wordt in de media weinig verteld.

Dat vond Nintendo ook en zij hebben onderzoek laten verrichten naar eventuele positieve effecten van de Wii op de gezondheid van mensen. Wat bleek? Ook lichaamsbeweging met de Wii Fit is goed voor je, waarbij voornamelijk de oefening 'Single Arm Stand' (die ik zelf niet voor elkaar krijg) en het cardio-boxen zorgen voor een hoog energieverbruik. Het energieverbruik van de Single Arm Stand komt volgens de onderzoekers overeen met dat van een rustige jogsessie, al is dat feit natuurlijk enigszins bedrieglijk: de Single Arm Stand doe je hooguit twee minuten achter elkaar, terwijl een jog-sessie toch al gauw minimaal een halfuur in beslag neemt. Het energieverbruik van boxen komt overeen met dat van gemiddeld inspannende fiets-sessie.

Ik vind dat de Wii als middel om aan de dagelijkse 30 minuten beweging te komen, door critici nogal wordt onderschat. Het is een manier voor mensen om aan beweging te gaan doen, die dat anders waarschijnlijk helemaal niet zouden doen. Daarnaast kan de Wii ook net dat zetje geven om ook andere sporten te gaan beoefenen; door de Wii ben ik zelf begonnen met hardlopen. Daardoor gebruik ik de Wii Fit niet meer zo vaak als in het begin, maar hij wordt nog wel degelijk gebruikt. Kortom, ik ben fan van de Wii Fit!

Bron: Mail Online

2 opmerkingen:

  1. Mmm ja, ik geloof best dat die Wii goed voor je kan zijn, maar dat uit het onderzoek van Nintendo zelf (de producent) naar voren komt dat beweging met de Wii fit goed voor je is verbaast me niet zoveel :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is natuurlijk ook zo, Nintendo gaat geen negatieve berichten over haar eigen product naar buiten sturen. Desalniettemin, door al dat gezever over de BMI (dat inderdaad geen zaligmakende graadmeter is voor het vasstellen van overgewicht) lijken de positieve aspecten van de Wii wel eens ondergesneeuwd te raken en die zijn er wel degelijk. Van het bowlen met de Wii zul je niet afvallen, maar met de Wii Fit en EA Sports Active moet je je echt wel in het zweet werken. Uiteindelijk gaat het natuurlijk ook om de discipline om te blijven bewegen, maar dat geldt voor elke vorm van sportbeoefening.

    BeantwoordenVerwijderen