woensdag 4 november 2009

Twitter je fitter: Twitter nu ook als hulp bij het afvallen te gebruiken

Tijdens de eerste maanden van mijn afvalpoging heb ik op de site http://www.valtaf.nl/ een eetdagboek bijgehouden. Ik kan het iedereen die wil afvallen van harte aanbevelen: je ziet wat er aan calorieën in gaat, eventueel ook wat er uit gaat door simpele zaken als ademhalen en slapen en minder simpele zaken als sporten en je krijgt inzicht van wat je dagelijks zoal in je mond stopt. Verhelderend; ik kwam tot de conclusie dat zolang ik maar koos voor gezonde producten ik met 1500 calorieën op een dag aardig wat weg kon zetten. Sterker nog, er zijn genoeg dagen dat ik niet eens aan die 1500 calorieën kwam.


Ik houd het eetdagboek nu al ruim een maand niet meer bij, maar voor beginnende afvallers is het bijhouden van zo'n eetdagboek en je eten afwegen absoluut een must. Echter, hoewel mijn eetdagboek openbaar is en dus voor iedereen op het internet te lezen, heb ik nooit de behoefte gevoeld om ook actief aan Jan en Alleman te gaan verkondigen wat ik op een dag naar binnen werk. Dat laatste kan nu wel via Twitter: via de tool Tweet What You Eat kun je nu de hele wereld deelgenoot maken van je dagelijkse versnaperingen en culinaire uitspattingen. En je kan er ook je dagelijkse activiteiten op invullen, zodat die weer op het totale aantal calorieën in mindering worden gebracht.

Voordeel van de applicatie is dat je direct via sms kan ingeven wat je eet (kost wel een sms'je natuurlijk) en blijkbaar is acteur Stephen Fry er ook wat kilootjes mee kwijtgeraakt (al kon ik op zijn Twitterpagina daar geen bewijs van vinden, overigens). Nadeel is dan wel weer dat het in het Engels is en echt Nederlandse producten als hagelslag er dus niet in voor komen, het invoeren nogal bewerkelijk is en dat stiekem een Mars in je eentje eten (calorieën tellen immers alleen als iemand ziet dat je ze eet, aldus dokter Isobel Stevens in Grey's Anatomy) dus voorgoed tot het verleden behoort, op voorwaarde dat je alles waarheidsgetrouw invult, natuurlijk.

Ik vind het wel een grappige gadget en het is zeker handig dat je ook de snack die je op het station hebt gekocht, gelijk via een sms in je eetdagboek kan zetten, omdat je ook vaak vergeet wat je hebt gegeten en juist die kleine snacks tikken aan op de weegschaal. Maar ik denk dat een website met een community als op Valtaf.nl op de lange termijn toch betere resultaten geeft dan een geinige Twitter-gadget.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten