donderdag 15 oktober 2009

Recept voor muesli


Ik gooide al regelmatig een lepeltje lijnzaad of havermout door mijn yoghurt of kwark, maar gisteren kwam ik op het lumineuze idee om zelf eens een allegaartje van muesli te maken. Ik was na het werk nog even langs de Tuinen gefietst en had wat gemengde noten, gedroogde dadels en dergelijke gescoord, dus volop ingrediënten aanwezig (helaas waren de gedroogde gojibessen voor onbepaalde tijd uitverkocht, dus als iemand nog een adresje weet?).

Vanochtend heb ik dan 100 gram magere kwark, 100 gram magere yoghurt en 25 gram van mijn zelfgebrouwen muesli genomen en ik kan wel zeggen dat het echt smullen was! Dus hier het 'recept':

- 55 gram gemengde noten, ongezouten
- 75 gedroogde dadels, zonder pit
- 25 gram bananenchips, in stukjes
- 30 gram rozijntjes
- 100 gram havermout
- 100 gram lijnzaad
- 70 gram tarwezemelen
- snufje speculaaskruiden, naar eigen smaak

Hak de noten en dadels in stukjes. Voeg de overige ingrediënten en de speculaaskruiden toe, goed door elkaar husselen en klaar is je muesli, barstensvol vezels en goede vetten! Je kan natuurlijk ook andere gedroogde vruchten toevoegen zoals abrikozen, pruimen of cranberries, net wat je lekker vindt!

Eet smakelijk!

Voedingswaarde per 100 gram:
- 373 calorieën
- 11,9 gram eiwit
- 40,2 gram koolhydraten
- 18,3 gram vet

Geen opmerkingen:

Een reactie posten