vrijdag 23 oktober 2009

Verantwoord snacken met introductie "Snackposter" nu ook in Nederland mogelijk

Ik schreef eerder deze week al over het opmerkelijke onderzoeksresultaat in New York, waaruit bleek dat het vermelden van calorieën op de menukaart juist leidt tot een hogere energieinname, nu krijgen in Nederland ook een slordige 10.000 horecalocaties gratis een “Snackposter” om op te hangen voor hun cliënten.

De door het Voedingscentrum en Koninklijke Horeca Nederland geïnitieerde "Snackposter" presenteert de voedingswaarden van verschillende snacks. Om het aantal calorieen in een voor klanten begrijpelijke context te plaatsen, staat bij ieder product vermeld hoeveel minuten je moet fietsen om de calorieën weer te verbranden.

Toevallig kwam ik vanavond zelf bij de MacDonald's en hoewel ik me daar bij mijn keuze wel enigszins laat leiden tot het aantal calorieën in een maaltijd -een Big Tasty laat ik echt staan- eet ik ook lekker mijn Franse frietjes met een flinke dot van die o zo lekkere MacMayo. Echter, ik kom niet vaak bij de mayonaise en ik ga niet naar dergelijke snackrestaurants om bewust gezond te kiezen en dat moet dan ook gewoon een keer kunnen. Dat wordt natuurlijk anders wanneer je klant aan huis bij de Mac of de friettent op de hoek, maar dat feit alleen al zegt al dusdanig veel over iemands eetgewoonten en kennisniveau van gezonde voeding, dat de kans klein is dat het aantal calorieën de persoon in kwestie ook daadwerkelijk interesseert.

Het is niet geheel en al onwaarschijnlijk dat de resultaten van het onderzoek in New York enigszins vertekend waren omdat op vrij kleine schaal was uitgevoerd, vrij snel nadat de verplichting van het vermelden van het aantal calorieen op de menukaart wettelijk verplicht werd. Echter, de uitkomst dat het vermelden van het aantal calorieen op de menukaart juist leidt tot een hogere energieinname is toch wel opmerkelijk te noemen. En dan is er in New York nog sprake van een wettelijke verplichting het aantal calorieën te vermelden, in Nederland is die er (natuurlijk) niet. Een portie grotie friet maken kost voor een snackbar maar een fractie meer dan een normale portie enhij kan op die manier aardig wat meer verdienen met het 'super-sizen' van zijn producten; zouden ze dan ook wel genegen zijn om die poster op te hangen als het mogelijk zou kunnen leiden tot inkomstenderving?

De tijd zal ook hier leren of de "Snackposter" effect heeft. Nieuwsgierig? Je kunt de "Snackposter" hier bekijken.

Bron: Nieuws voor Diëtisten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten