donderdag 15 oktober 2009

Depressie geeft verhoogde kans op overgewicht, maar andersom niet

Het is een beetje een kip-ei verhaal en ik vermoed dat er ook met het publiceren van de resultaten van dit onderzoek het laatste woord ook nog niet over is gesproken: volgens dit artikel geeft depressiviteit een verhoogde kans op overgewicht en obesitas, maar andersom zijn mensen met overgewicht en obesitas niet vaker depressief dan mensen met een BMI van minder dan 25.

Britse onderzoekers hebben gedurende 19 jaar tussen 1985 en 2004 4000 Britten tussen de 35 en 55 jaar onderzocht. Bij alle personen is met een gestandaardiseerde vragenlijst een oordeel gevormd over de mentale gezondheid en zijn gewicht en lengte gemeten en kwam men tot deze conclusie.

Het eerste gedeelte is niet zo opmerkelijk, denk ik: troost-eten is een algeheel bekend fenomeen bij depressieve klachten, maar al naar gelang het gewicht toeneemt verergeren de depressieve klachten dus blijkbaar niet. Althans, dat is zoals ik het interpreteer.



Ik heb zelf overigens geen overgewicht gekregen door depressiviteit; dat de kilo's er aan vlogen had toch voornamelijk te maken met de Bourgondische levensstijl die mijn lief en ik ons hadden aangemeten toen we elkaar tegenkwamen. Een bak Ben & Jerry's samen leeglepelen op de bank heeft toch meer élan, dan samen een banaan eten. Een spaghettisliert delen, zoals in Lady & the Vagabond was lijntechnisch gezien waarschijnlijk een betere optie geweest, maar ja... mijn lief houdt niet zo van pasta.


Bij mij leidde mijn dik-zijn toch wel tot onzekerheid en huilbuien; bijvoorbeeld wanneer iemand vroeg hoeveel maanden ik al ver was, die keer dat ik uit één van mijn favoriete broeken scheurde of stuntelend in een pashokje bij de H&M te horen krijgen dat het desbetreffende kledingsstuk echt maar tot maat 46 gaat... Ik werd dan misschien niet depressief van mijn overgewicht, ik werd er zeker ook niet vrolijker van. En nu ik flink wat ben afgevallen voel ik me fysiek en mentaal ook écht beter; omdat ik me zelfverzekerder voel, maar zeker ook omdat ik tonnen meer energie heb, dan toen ik al het extra gewicht nog met me meezeulde.

Hoewel mensen met overgewicht volgens dit onderzoek niet depressiever zijn dan mensen met een gezond gewicht, lijkt het me toch niet onlogisch -ook ingegeven door het feit dat depressiviteit blijkens dit onderzoek wel leidt tot overgewicht- dat depressieve klachten af zullen nemen, naarmate men gewicht verliest. Al was het alleen maar door te gaan sporten, of door de complimenten die je krijgt over je nieuwe figuur en je wilskracht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten