maandag 19 oktober 2009

Over dikke modellen en volle actrices

Het was me het weekje wel in showbiz-land.


Afgelopen vrijdag werd bekend dat het model Filippa Hamilton was ontslagen door Ralph Lauren omdat ze haar te dik vonden. Let wel, Filippa Hamilton heeft volgens de BMI-index met haar gewicht van 54 kilo bij een lengte van 1.78m zelfs als zijnde 'ondergewicht'. Ralph Lauren ontkent overigens de aantijging dat Filippa zou zijn ontslagen wegens haar vermeende overgewicht, maar het kwaad is al geschied. Het bedrijf is door het ontslag van Filippa en de onsmakelijke touch-up affaire van Fillipa's advertentie voor Blue Label al in een kwaad daglicht gesteld. De media spreekt er in ieder geval al schande van.

Diezelfde media schoot Tyra Banks in 2007 af toen ze op onflatteuze wijze in badpak werd gefotografeerd. Tyra zei zelf geen problemen met haar toegenomen gewicht te hebben, maaar liet zich afgelopen week weer superslank fotograferen en zei zich beter te voelen als ze slank was (en naakt. Volgende keer Playboy, Tyra?). Jessica Simpson's gevecht tegen de kilo's werd -onder luid gegniffel- ook al breed in de pers uitgemeten.

En nu wordt America Ferrera (Ugly Betty) juist weer door dezelfde pers geprezen om haar vollere figuur.

Je kan als actrice of model haast niet winnen, lijkt het. Ben je te dun, dan heb je anorexia en ben je te dik, dan ben je ofwel een pathetische vreetzak, ofwel een goed voorbeeld, of 'worst of all' er wordt gesuggereerd dat er een liefdesbaby onderweg is. Ik heb zelf toen ik nog wat voller was een aantal malen de vraag gekregen 'hoe ver' ik al was en ik kan je vertellen dat ik dat écht niet leuk vond en me daar erg onzeker over ging voelen. Ik kan me niet voorstellen dat dat anders is als je beroemd bent.

Ik heb overigens wel mijn twijfels of Filippa Hamilton echt is ontslagen vanwege haar vermeende overgewicht of dat het model handig gebruik maakt van de ophef die is ontstaan vanwege haar gephotoshopte beeltenis en dat er aan haar ontslag een geheel andere reden ten grondslag ligt; ze kwam immers pas met de reden voor haar ontslag naar buiten nadat de gewraakte foto op internet ging circuleren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten