woensdag 21 oktober 2009

De dieetregels van Michael Pollan

Ik heb zo mijn twijfels over het Nederlandse Ik Kies Bewust-logo. Onder andere omdat het logo alleen mag worden gevoerd nadat door de fabrikant jaarlijks een smak geld voor op tafel wordt gelegd, maar ook omdat het -ook al beweert IKB het tegendeel- het bij mensen toch de suggestie wekt dat ze met een gezond product te maken zouden hebben. En dat is lang niet altijd zo, want Ik Kies Bewust-slagroom taart wil er bij mij -letterlijk en figuurlijk- nog steeds niet in.


Michael Pollan van de New York Times had soortgelijke sentimenten toen hij op Kellog's Fruit Loop (ook verrijkt met 5mg gram ijzer per portie, maar dat terzijde) het Smart Choices checkmark zag staan. Voor de goede orde, deze 'slimme keuze' bestaat uit maar liefs 41% pure suiker. Uit frustratie over wat het Amerikaanse publiek door fabrikanten op de mouw gespeld krijgt, deed hij in maart in The New York Times een oproep aan lezers om hun eetregels aan hem kenbaar te maken om bruikbare en verantwoorde voedingsadviezen op te stellen. Een aantal daarvan zullen worden gebruikt in zijn boek “Food Rules: An Eater’s Manual". Zijn twintig favoriete regels heeft hij hier gepost.


Ze zijn natuurlijk niet allemaal even bruikbaar. "You don't get fat on food you pray over" is mij iets te Amerikaans en werkt duidelijk niet want mensen in een tradtioneel Amerikaans gospelkoor zijn vrijwel altijd flink aan de maat. Mijn favorieten:
  • regel 2: eet fruit bij de maaltijd. Ik eet zelf sinds ik met afvallen begonnen ook altijd fruit bij het ontbijt en de lunch en het helpt inderdaad. Je bent verzadigd en je hebt tussendoor echt minder trek in zoetigheid. En je dagelijkse twee stuks fruit krijg je op die manier ook gemakkelijk binnen. Mijn zoontjes geef ik bij ontbijt en lunch ook altijd wat fruit, zodat ze fruit eten hopelijk met de spreekwoordelijke paplepel krijgen ingegoten.
  • regel 6: ga voor echt. Dus geen zoetstoffen e.d. Ik kan me niet vinden bij alles wat ze in deze regel schrijft, maar ik krijg meer bevrediging van wat echte honing in mijn havermoutpap dan van een lepel zoetstof. Maar ik ben daarin dus dubbel, want met de creme fraiche, ga ik dus wel altijd voor 'light'.
  • regel 8: neem je eigen lunch mee naar het werk. Je komt dan niet in de verleiding om in het bedrijfsrestaurant toch maar voor die kroket te gaan.
  • regel 9: als je niet hongerig genoeg bent, om een appel te eten, dan heb je geen echte trek (maar lekkere trek).
Doe er je voordeel mee!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen