dinsdag 13 oktober 2009

Frank en Vrij van kilo's?

Als we de Telegraaf mogen geloven, liep het storm op de website http://www.eenkiloperweek.nl/ na een bericht in de krant van afgelopen zaterdag. Heeft Nederland in Dr. Frank een opvolger voor de voortijdig gepensioneerde Sonja Bakker?
Het dieet van Dr. Frank is 'eiwitrijk' en belooft je dat je 10 kilo in 10 weken af kunt vallen. Alsof dát nu echt een kunst is! De meeste afvallers slagen er volgens mij wel in om gewicht kwijt te raken, ongeacht het dieet wat je volgt, maar de echte kunst is om het gewicht er ook daadwerkelijk af te houden. En dan is het toch wel van belang om jezelf een voedingspatroon aan te passen, waar je je ook daadwerkelijk de rest van je leven aan kan houden.
Het dieet van Dr. Frank heeft nogal wat weg van het South Beach dieet:
  • mager vlees, vis of een eiwit
  • salades met wederom mager vlees of vis
  • tijdens het dieet niet meer dan 20 gram koolhydraten per dag
  • liever geen fruit, maar maximaal 2 stuks per week en dan bij voorkeur perzikken of pruimen
Val je er van af? Vast wel. Maar blijven die kilo's er ook af? De low-carb levenstijl (want 'eiwitrijk' is bij dit dieet synoniem voor koolhydraatarm) wijkt toch wel erg af van onze aardappel- en broodcultuur. Ik ken genoeg mensen (waaronder ondergetekende) die bij het volgen van Atkins of South Beach behoorlijk wat afvielen, om daarna weer net zo hard aan te komen bij het toevoegen van koolhydraten aan het dieet. Na vier dagen South Beach snakte ik naar een kiwi en na twee weken kon ik geen omelet meer zien, dus nee... low-carb is niet mijn ding.

Ik ben zelf afgevallen op een dieet van zo'n 1500 á 1600 calorieën per dag en heb me daarbij niet al te veel laten leiden tot de juiste verhoudingen vet, koolhydraten en eiwit, al kwam ik vaak wel rond de 20% eiwit, 30% vet en 50% koolhydraten uit. Echte gierende trek heb ik trouwens bij het afvallen ook niet gehad, met een beetje maaltijd- en tussendoortjesplanning hoeft dat ook helemaal niet.

De Telegraaf gaat 10 mensen volgen die dit dieet bij Dr. Frank gaan doen. Ik ben benieuwd. Nogmaals, 10 kilo in 10 weken afvallen is met een beetje wilskracht echt niet heel moeilijk. Het is jammer dat gewichtsbehoud in dieet-land nog steeds een ondergeschoven kindje is.


Bron: De Telegraaf en Een kilo per week

Geen opmerkingen:

Een reactie posten