woensdag 14 oktober 2009

Homer Simpson op de bres voor een gezonde levensstijl?


De donutverslindende, bierzuipende Homer Simpson is niet bepaald de eerste persoon die bij mij opkwam als mogelijk boegbeeld in de strijd tegen een ongezonde levensstijl. Toch gaat het Britse Department of Health (vergelijkbaar met ons Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport) drie maanden lang op Channel 4 afleveringen van The Simpsons sponsoren, in een poging de de Britten te motiveren vaker de gezonde keuze te maken en meer te gaan bewegen.

De gedachte achter deze toch wel bijzondere keuze is dat Britten zichzelf zullen herkennen in de disfunctionele familie Simpson en zich op die manier aangespoord zullen voelen om beter voor zichzelf te zorgen. De slogan van de campagne “Supporting the Simpsons: Sometimes” is dan ook gekozen om niet voorbij te gaan aan de imperfecties van het eetgedrag van de familie Simpson (en met name Homer), maar ook te wijzen op de goede dingen in de levensstijl van de familie Simpson: ze eten gezamenlijk hun maaltijden aan tafel, Bart wordt verondersteld dagelijks 60 minuten aan lichaamsbeweging te doen en Lisa is een vegetariër.

Ook professor Gerard Hastings, directeur van het instituut voor sociale marketing van Stirling University, gelooft dat het publiek eerder leefstijladviezen van imperfecte personen aanneemt, omdat ze zich daar meer in zullen herkennen.

Zoals ik al zei, de familie Simpson is niet de eerste familie die ik in gedachte zou hebben als boegbeeld in de strijd tegen overgewicht, maar er zit wel iets in het feit dat mensen eerder iets aannemen van personen, waar ze zichzelf in herkennen. Toch hapert het volgens mij in de uitvoering. Voorafgaand aan iedere aflevering is een korte boodschap te zien met op de familie Simpson gelijkende cartooneske kleipoppetjes, die hun pizza’s, donuts en andere junk zien veranderen in gezondere keuzes en ik vraag me af of dat mensen er nu echt toe aan zal zetten om hun koekje om te ruilen voor een appeltje. Wat dat betreft hebben massamediale campagnes ondanks hun hoge bereik - denk ik - te weinig kracht om ervoor te zorgen dat de boodschap ook daadwerkelijk beklijft, zeker als de campagne na drie maanden weer voorbij is.

Het initiatief is origineel, de gedachte erachter goed, maar ik vrees dat de uitwerking van deze £ 640,000 kostende campagne er niet toe zal leiden dat de jaarlijkse kosten voor behandeling van aan obesitas gerelateerde klachten – in Groot-Brittannië geschat op een slordige 4,2 miljard pond – gestaag zullen afnemen. In een land waarin kinderen schoollunches voorgeschoteld krijgen, die grotendeels bestaan uit gefrituurde rotzooi, lijkt me dat zelfs voor de familie Simpson een onmogelijke opgave.


Bron: The Times Online

Shared via AddThis

1 opmerking:

  1. Ik wil hierbij verwijzen naar dit artikel: http://en.wikipedia.org/wiki/King-Size_Homer. Seizoen 7 aflevering 7 is de beste Simpsons-aflevering die ik tot nu toe heb gezien. Of het helpt? Geen idee, leuk is het wel :-)

    BeantwoordenVerwijderen